Psykologisk rådgivning, foredrag og kurser
- 75 Opfattelser og synspunkter om børn og opdragelse.
I bogen tager vi Jer igennem 75 myter om, hvad god opdragelse er: Skal man have faste sengetider? Må man bruge "timeout" i sin opdragelse? Må børn kede sig? Hvor tidlig må børnene komme i institution? Bliver børn mobilafhængige? Og mange flere.
Vi skiller skidt fra kanel og forsøger dermed at hjælpe forældrene med at finde vej i junglen af gode råd, som man støder på i magasiner, på nettet og ikke mindst fra alle andre, man taler med.
Men vigtigst af alt er bogens budskab, at man som forældre altid lytter til sin egen mavefornemmelse for at finde frem til det, man selv synes, er det rigtige.
Udgivet på Frydenlund forlag, august 2021
Dit sociale barn
I Dit sociale barn hjælper børnepsykolog John Aasted Halse forældre med at forstå deres børn som sociale individer, og at kammeraterne påvirker børnenes sociale liv og tilknytning lige så meget som forældrene. Forældre oplever ofte, at deres barn opfører sig anderledes sammen med en flok andre børn, end når de er alene eller sammen med en voksen. Ifølge John Halse skyldes det, at børns adfærd ikke kun styres af genetiske faktorer eller opdragelse, men i lige så høj grad af sociale relationer til jævnaldrende. Bogen retter sig mod forældre og andre, der er tæt på børnene, men den er også relevant for pædagoger, lærere og studerende på de pædagogiske uddanelser.
Udgivet på
Frydenlund forlag, januar 2022
_________________________________________________________________________________________________________________________________
For nogle børn giver forældrenes skilsmisse anledning til lige så alvorlig en krise, som hvis der var tale om dødsfald i familien. Hvordan tager vi hånd om de børn, der oplever kaos i familien, når deres forældre skal skilles.
Denne bog giver nogle bud på, og den betoner, hvor vigtigt det er, at pædagoger og lærere er opmærksomme på børnenes trivsel.
Udgivet på Frydenlunds forlag, 2016
Denne bog sætter fokus på stress. Den giver svar på, hvad der stresser børn, og hvordan man kan se, om et barn er stresset. Bogen giver forslag til, hvad man i hjemmet, dagtilbuddet og skolen kan gøre for at dæmpe de mange stressfaktorer, der er omkring vore børn.
Udgivet på DAFOLO's forlag, 2008
Autoritet, indlevelse og dialog. Ja, hvad er børneopdragelse i dag? Ikke kæft, trit og retning. Ikke smæk og lussinger. Men hvad er det så, og hvordan skal opdragelsen gribes an? Det giver denne bog et kvalificeret og kærligt bud på.
Udgivet på Frydenlund forlag, 2015/2018
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
- om at være "stifindere" i en ny tid.
Det har aldrig været let at være forældre. I vores moderne samfund er det måske sværere end nogensinde. Bogen indeholder aktuel viden om den moderne familie og dens vilkår. Bogen henvender sig til forældre, professionelle og ikke mindst de studerende, der i fremtiden skal håndtere de udfordringer, arbejdet med børn og familie stiller.
Udgivet på Hans Reizels forlag, 2006
- om børns og unges sprog overfor hinanden og de voksne.
Bogen indeholder både forklaringer på hvorfor børn taler sådan - og hvorfor de voksne ikke uden videre skal acceptere dette - og hvordan de kan tackle det overfor børnene. Bogen henvender sig blandt andet til forældre, studerende og professionelle i skole og dagtilbud.
Udgivet på Dansk Pædagogisk Forums forlag, 2006
- gode råd til forældre om alt fra sovetid til mobning og delebørn.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Mange pædagoger, pædagogmedhjælpere, dagplejere og institutionsledere giver udtryk for, at der er et stigende antal krævende og kritiske forældre. De stiller nogle gange store krav om for eksempel at overtage det primære ansvar for børnenes opdragelse. Denne lille bog belyser problemet og giver ikke mindst nogle råd om, hvordan forældre, medarbejdere og institutionens ledelse kan arbejde med det.
Udgivet på Dansk Pædagogisk Forums forlag, 2007
Mange lærere, skoleledere og ansatte i SFO giver udtryk for, at der er et stigende antal krævende og kritiske forældre. De stiller nogle gange store krav om for eksempel at overtage det primære ansvar for børnenes opdragelse. Denne lille bog belyser problemet og giver ikke mindst nogle råd om, hvordan forældre, lærere og skolens ledelse kan arbejde med det.
Udgivet på Dansk Pædagogisk Forums forlag, 2007
- om tidlig indsats over for risikobørn og deres familier.
Begrebet ”negativ social arv” har været meget fremme i både den pædagogisk/psykologiske og den politiske debat i de senere år. Denne bog sætter fokus på, hvor omfattende den negative sociale arv er, samt ikke mindst hvad man kan gøre ved det. En af bogens pointer er, at der skal satses på tidlige indsats, der ideelt set finder sted i det nære sociale netværk.
Udgivet på Kroghs forlag (DAFOLO), 2007
+45 44 95 58 76
+45 40 81 47 17
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte mig for at høre nærmere.
Mandag 09:00 - 18:00
Tirsdag 09:00 - 18:00
Onsdag 09:00 - 18:00
Torsdag 09:00 - 18:00
Fredag 09:00 - 15:00
Lørdag Lukket
Søndag Lukket